Divergence

Autor: Veronica Rothová
Český název: Divergence
Originální název: Divergent
Knižní série: Divergent series                     
Žánr: YA (Young Adult), román, Sci-Fi
Nakladatelství: COOBOO (CZ), Katherine Tegen Books (En) 

Anotace
Chicago, budoucnost. 
Obyvatelé města, které obklopuje jen močál a obepíná ostnatý drát, jsou rozděleni do pěti frakcí. Beatrice je čerstvých šestnáct a přišel čas vybrat, do které frakce chce patřit, které ctnosti se chce na celý život odevzdat. 

Překvapivé rozhodnutí jí do cesty přivede osudového kluka – úchvatného, ale taky trochu nesnesitelného. Beatrice zjišťuje, že ve společnosti, která se jeví tak dokonalá, vzrůstá napětí a hrozící nebezpečí lze zažehnat jen jedním způsobem, který ji ale možná zničí.

                                           
                                        Hodnocení knihy:                         Hodnocení obálky:
 
 Vidím protáhlou tvář, výrazné kulaté oči a dlouhý úzký nos 
- pořád vypadám jako malá holka, i když mi před pár měsíci bylo šestnáct.

Beatrice Priorová patří odmala mezi Odevzdané. Lidé v této frakci si nejvíc cení nesobeckosti, pomáhají ostatním a slouží pro dobro jiným obyvatelům. Beatrice ale nikdy neměla pocit, že je dostatečně nesobecká. Talentová zkouška ji doporučí pro tři frakce. To znamená, že je Divergentní. Nebezpečná pro společnost. Teď si může vybrat v jaké frakci chce strávit zbytek svého života a Neohroženost ji připadá jako správná volba. Stane se z ní Tris. Odevzdaná. Sečtělá. Neohrožená. Divergentní. 

Dnes podstoupím talentovou zkoušku, která ukáže, do které z pěti frakcí patřím. 
A zítra, na obřadu volby, se pro jednu frakci rozhodnu.
Rozhodnu o zbytku svého života.

Beatrice se ze začátku zdá nenápadná a neškodná. Jen další "Škrob" z frakce Odevzdaných. Když si začne říkat Tris, postupně se mění na statečnou a neohroženou dívku. Jako hlavní hrdinku jsem si ji zamilovala. Dokáže překonat všechno, co ji stojí v cestě a "ne" pro ni není odpověď. Je silná a přitom nezapomíná být i Odevzdaná. Spoléhá se nejvíc na svůj instinkt.



Vzpomenu si na motto, jež jsem četla v učebnici dějepisu. 
Nejdříve frakce, potom krev. 
Naše frakce jsou víc než rodina, jsou naším jediným pravým útočištěm.

Tobias Eaton alias "Čtyřka", tajemný výcvikový instruktor nováčků v Neohroženosti, je většinou nevrlý a nikoho si moc nepouští k tělu. To ale neplatí pro jeho vztah s Tris. Jen ona ví, proč je takový, jaký je. 
Čtyřka je samozřejmě jedna z mých oblíbených postav. Umí být nepředvídatelný a nejde do všeho hned po hlavě jako Tris. Možná proto se k sobě tak hodí ;) Občas mi ale taky dokáže lézt krkem. Hlavně když Tobias hraje, že je mu Tris ukradená. My přece víme, že to není pravda...




Z manifestu Neohroženosti mi utkvěla jedna věta:
 "Věříme v obyčejné  statečné činy, v odvahu, jež člověka přiměje postavit se za druhého."

Divergenci jsem přečetla jedním dechem. Doslova mě pohltila. Svět frakcí, který Veronica Rothová dokonale popsala, mě opravdu zaujal. Fungoval by takový systém i v realitě? Doufám, že radši ne. Nejzajímavější postavou celé knihy je Tris. V průběhu příběhu se postupně mění její charakter a musí se ptát sama sebe, kdo vlastně je a kým chce být. Jako správná hlavní hrdinka se nenechá ničím zastavit a stojí si pevně za svým. Je Neohrožená. Zato Čtyřka mi ze začátku pěkně leze na nervy. Naštěstí jen do té doby, než  se zamiluje do Tris.  Celkově mě Divergence příjemně překvapila! Autorka skvěle vžila se do všech postav a samotný styl vyprávění je skvěle čtivý. 
Žádné nudné pasáže snad ani neobjevíte. 



Hodně lidí srovnává tuhle knihu k Hunger Games a já s tím zásadně nesouhlasím. Vždyť samotný příběh je úplně jiný. Teď je čas se upřímně přiznat, že já k těmhle lidem patřila taky. Nesnáším, když se začnou ostatní spisovatelé "opičit" podle zrovna oblíbených autorů. Další válečná dystopie? Super. Divergence však dokáže příjemně překvapit. 

Nemůžeme každou dystopii hodit do šuplíku "Hunger Games"... To je přece škoda, nemyslíte?

Jsem Odevzdaná, když nepřemýšlím o tom, co dělám,
Jsem Odevzdaná, když stojím před nějakou zkouškou,
Jsem Odevzdaná i tehdy, když se chovám odvážně.
Jsem snad ve špatné frakci?
SHARE

Unknown

Zdraví Vás Ella! Vášnivá čtenářka a malířka. Milovnice horké čokolády a nekonečných seriálů...
    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 komentářů:

Okomentovat

„Květiny a knihy jsou pro mnoho lidí právě tak nezbytné jako denní chléb.“
- Honoré De Balzac

Ella xo. Používá technologii služby Blogger.