Nebe je všude

Autor: Jandy Nelsonová
Český název: Nebe je všude
Originální název: The Sky is Everywhere        
Žánr:  román, YA (Young Adullt)
Nakladatelství: CooBoo (CZ), Dial Books (EN) 

Anotace:
Sedmnáctiletá Lennie je knihomolka, má ráda muziku a svůj klarinet. Žije spokojeně ve stínu své báječné sestry a trochu jí hraje druhé housle. Sedmnáct let se dělily o šaty, myšlenky, radosti 
i strasti. Ale teď je Bailey mrtvá a Lennie najednou přespává v domě plném smutku pod zamračenou oblohou. Jako by někdo vypnul nebe. Lennie se navíc do toho všeho zamiluje – poprvé ve svém životě a hned do dvou kluků. Joeho tajemný úsměv trumfne snad už jen jeho hudební talent a Toby je tichý pohodář, skejťák a hlavně Baileyina velká láska. 



           
                                                       Hodnocení knihy:                   Hodnocení obálky:
Nejde jen o to, že před čtyřmi týdny umřela moje sestra Bailey, nebo o to, 
že moje matka se šestnáct let neozvala, dokonce ani o to, že najednou nemyslím na nic než na sex. 
Má o mě strach, protože jedna z jejích pokojových rostlin má skvrny.

Hlavní hrdince se říká John Lennonmá nutkavou potřebu vylívat si žal psaním básniček. Po smrti své sestry Bailey se Lennie uzavírá mezi čtyři stěny Svatyněa nedokáže dělat nic jiného než truchlit. Kým vlastně Lennie bez Bailey je? Zatímco její sestra byla "závodní kůň", Lennie jen její "poník-společník". Najde Lennon znovu sama sebe? Všechno se ale zkomplikuje, když se ve městě objeví talentovaný muzikant Joe a začne se o Lennie zajímat. Jenže Joe není jediný kandidát o  její srdce. Je tu ještě Toby, Baileyin přítel, který ji v truchlení rozumí víc než kdokoli jiný. Kdo tedy nakonec získá její srdce?

 Všechno je to hrozně zmatené - kluk, který by mě měl líbat, se chová jako bratr, 
a kluk, který by se měl chovat jako bratr, mě každou chvíli líbá. Ježíšmarjá.

Lennon Lennie Walkerová je tak trošku střelená básnířka, ale hlavně i talentovaná klarinetistka. Momentálně se utápí v žalu po ztrátě starší sestry a nedokáže se smířit s tím, že je opravdu pryč. Ještě horší je to ale s jejím milostným životem. Proč se líbá s klukem své mrtvé sestry? Ani ona sama tomu nerozumí. 

Joe Fontain božsky hraje na kytaru a skládá hudbu. Přidejte k tomu ještě, že umí plynně francouzsky a máte kluka snů! Navíc je i romantická duše stejně jako Lennie. Hned od začátku je jasné, že se do šíleně smutného Johna Lennona musí zamilovat.

Toby Shaw je skejťák tělem i duší. Snaží se smířit se smrtí Bailey, ale moc se mu to nedaří. Místo toho se neustále vrhá na utrápenou Lennon, která se tomu upřímně ani nebrání. Je žal to jediné co je spojuje? 

 

 Kdysi před lety jsem upadla v bábinčině zahradě a Velikán se mě ptal, co jsem dělala. 
Řekla jsem mu, že jsem koukala nahoru na nebe. 
Odpověděl: „To je chyba, Lennie, 
nebe je všude, začíná u tvých nohou.“

Překrásný příběh o životě, smrti a lásce. To je knížka Nebe je všude. Je toho v ní mnohem víc než na první pohled čekáte. Zaujme totiž hloubkou svého příběhu. Naprosto jsem se do něho zamilovala. Je to tak trochu moderní a volná adaptace známé klasiky Na Větrné hůrce. Samotná autorka na ní odkazuje v textu a faktem je i to, že hlavní postava, Lennie, tuto klasiku miluje. Říká o ní: „Je to pro mě něco jako dudlík. Četla jsem ji třiadvacetkrát“.

Příběh vyprávěný z pohledu Lennon má zpočátku hodně zatrpklý a pesimistický nádech. Hlavní hrdinka si zoufá. Nedokáže najít kromě Tobyho nikoho, kdo ji rozumí. Postupem času ale začíná mít důvěru i k dalším postavám a otevírá se. Díky básním, které Lennon píše, kam se dá, odhalujeme i její vztah se sestrou a jak moc se navzájem potřebují. Právě básničky se mi asi líbily z celé knihy nejvíce. Navazovaly na děj a přitom nás vlastně přenášely do minulosti. 

Celý příběh plyne v příjemném tempu a autorka nikam zbytečně nepospíchá. Občas bych vytkla až moc detailů, ale ty jsem někdy přeskakovala jen proto, abych se dozvěděla, jak to bude pokračovat dál. Jinak se knížka čte úžasně. Jediné, co bych překladatelům vytkla, je škrabopis básniček, protože některé slova se opravdu špatně luští. A tím myslím skoro hieroglyfy.


Hlavní postavy jsem si samozřejmě zamilovala. Joe a Lennon (nebo Katka a Heatcliff?) se k sobě hodí od prvního okamžiku. Znáte takový ten moment v knize, kdy se dvě postavy poprvé setkají, a je jasné, že ve vzduchu je chemie? To je Joe a Lennon. Oba jsou navíc praštění/umělci a sdílejí vášeň k hudbě. Buďme ale reální a přiznejme si, že takovou dokonalou mužskou postavu, jakou představuje Joe, v reálu najdeme málokdy. Gentleman, božský muzikant s francouzskými kořeny a hlavně romantická duše se slabostí pro smutné holky. Zní to jak reklama na hrdinu z červené knihovny, nemyslíte? Jediná postava, co mi lezla na nervy, byl Toby. Toho jsem měla chuť dát na ten jeho skejt a poslat ho někam. Pokaždé vleze zpátky do příběhu v tom nejlepším. Ach jo. No uvidíte sami při čtení.

Na rozdíl od Na Větrné hůrce, kniha Nebe je všude nemá tak dramatický děj. A to můžu potvrdit i tím, že stejně jako Lennon jsem tuto drsnou“ klasiku četla několikrát. Je to spíše pokračování ve stylu: „Co by se stalo, kdyby si Katka vzala Heatcliffa místo Edgara Lintona?“. Pokud máte chuť si přečíst složitější romantiku, tak Nebe je všude vřele doporučuji ;)
SHARE

Unknown

Zdraví Vás Ella! Vášnivá čtenářka a malířka. Milovnice horké čokolády a nekonečných seriálů...
    Blogger Comment
    Facebook Comment

1 komentářů:

  1. Ami: Ano, ano!
    Souhlasím! Se vším!
    Joe je prostě dokonalá mužská postava, kterou v reálném světě asi nenajdeme :D Ta kniha má úžasnou obálku a vlastně i celá kniha je skvělá!
    Jediné, co mě štvalo (stejně jako tebe) - Toby a nečitelnost některých slov, ale zase to bylo zajímavé zpestření!
    Hazká recenze :)

    OdpovědětVymazat

„Květiny a knihy jsou pro mnoho lidí právě tak nezbytné jako denní chléb.“
- Honoré De Balzac

Ella xo. Používá technologii služby Blogger.